Yhteisöpedagogiopiskelija Christian suoritti seikkailukasvatuksen harjoittelunsa meillä ja kirjoitti havainnoistaan leirikouluohjaajana sekä kehittämistyöstään pommin purku -pelissä.
Olin tekemässä Humakin seikkailukasvatuksen harjoittelua Suomen leirikouluyhdistykselle helmikuusta toukokuuhun Suomenlinnassa. Toimin apuohjaajana vetämässä toiminnallisia leirikouluohjelmia ulkona ja sisällä. Kahden kuukauden aikana ohjasimme ohjaajaparini Mikon kanssa eniten tarinallista rastirataa Suokin valloitusta, jossa nuoret seikkailevat ja suorittavat haasteita innokkaasti lähes koko Suomenlinnan ympäristössä, sekä pitsa- ja leiripaitapajoja. Koin, että ryhmien ehdottomana suosikkiohjelmana oli leiriolympialaiset, sillä sen ytimessä on yhteen hiileen puhaltaminen ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen yhteisten onnistumiskokemusten kautta.
Pääsin myös testaamaan viimeisen kuukauden aikana Tiimi toimivaksi –ohjelmaan vaihtoehtoisia sisältöjä ja loppureflektiotapoja. Kokeilin, miten kiipeilyköyttä voisi käyttää materiaalina ongelmanratkaisutaitoja vaativissa ryhmähaasteissa sekä testasin useita versioita Pomminpurku -nimiseen peliin, jossa nuoret ohjaavat naruin kuljetuslautaa ja siirtävät tarkasti puupaloja paikasta toiseen. Tarinallisuuden, monipuolisen tekemisen ja haasteellisuuden huomioon ottaessa peliin tuli lopulta useampia versiota, sillä alkuperäisten sääntöjen mukaan pelattuna pelistä tuntui puuttuva haaste. Kehittelin muutamaan versioon myös tarinaa. Viimeiseen version kantavaksi teemaksi valitsin Itämeren suojelun, inspiroituneena Suomenlinnan museossa esillä olevasta Meren kellari -näyttelystä.
Testatut pelivariaatiot olivat:
1) Pommin purku: yksinkertainen maahan piirretty pelialue, jossa palat nostetaan paikasta A paikkaan B niin, etteivät ne kaadu tai koske muihin paloihin.
2) Majavan pato: pelin käytävä -variaatio, jossa haaste kasvaa kierrosten välissä pelialueen sokkeloitumisen ja esteiden takia. Jokaisen viedyn esineen jälkeen käytävälle sijoitetaan uusi este tai kuljetusehto.
3) Miinanraivaajat: Pelaajat ovat neljässä “aluksessa” eli pelialueen kulmassa ohjaamassa raivauslaitetta. Tavoitteena on asettaa meren pohjassa lepäävät puupalat turva-alueelle eli maitokorin päälle ilman, että ne kaatuvat tai kaatavat muita jo turva-alueelle asetettuja paloja. Mitä tehokkaampia raivaajia pelaajat ovat, sitä haasteellisemmaksi peli muuttuu.
- Christian